Organisten

Ton van Eck

Titulair organist (1999-heden)

Na het behalen van het diploma Gymnasium B in 1966 aan het Aloysiuscollege in Den Haag, studeerde Ton van Eck orgel bij Bernard Bartelink onder wiens leiding hij aan het Sweelinck Conservatorium te Amsterdam het diploma Uitvoerend Musicus met aantekening voor improvisatie behaalde. Tevens studeerde hij van 1972 t/m 1975 bij Marie-Claire Alain te Parijs.

In 1969 werd hij organist van de St. Jacobuskerk in Den Haag en sinds 1 december 1999 is hij titulair-organist van de Kathedrale Basiliek Sint Bavo aan de Leidsevaart in Haarlem.

Hij was prijswinnaar/finalist op internationale improvisatieconcoursen te Chartres, Haarlem en Rennes en behoorde driemaal tot de prijswinnaars op het César Franckconcours te Haarlem (1976 en 1979: 3e prijs, 1982: 1e prijs).

Sedert 1967 concerteert hij regelmatig en verzorgt hij radio-opnamen in Nederland en vrijwel alle Europese landen en Zuid-Amerika. Ook wordt Van Eck internationaal regelmatig uitgenodigd als jurylid, voor het geven van cursussen en lezingen en als gastdocent aan conservatoria en universiteiten

Hij componeerde een Concerto voor orgel en strijkorkest (1977) en enige andere werken voor koor en orgel. Zijn koorwerk De Profundis werd bekroond bij de Alphons Diepenbrock Compositiewedstrijd 1995.

Vanaf 1979 is hij werkzaam als adviseur bij de Katholieke Klokken- en Orgelraad, waar hij inmiddels de bouw en restauratie van vele (historische) orgels heeft begeleid.

Zijn talrijke publicaties bevatten vele orgelmonografieën en artikelen in internationale vaktijdschriften over orgelbouw, orgelhistorie, uitvoeringspraktijk en orgelcomponisten.


Albert-Jan Roelofs

Co-titulair organist (2000-heden)

Albert-Jan Roelofs studeerde orgel en klavecimbel aan de conservatoria van Maastricht en Amsterdam. Hij behaalde solodiploma’s voor beide hoofdvakken na studies bij o.a. Piet Kee, Jean Wolfs, Rémy Syrier en Anneke Uyttenbosch. Tevens volgde hij masterclasses bij Gustav Leonhardt, Ton Koopman en Harald Vogel.

Naast veel concerten in Nederland (waarbij hem eervolle uitnodigingen voor concerten op de wereldberoemde orgels te Haarlem en Amsterdam ten deel vielen) gaf hij recitals in Duitsland, België, Frankrijk, Italië, Oostenrijk, Zwitserland, Denemarken, China, Nieuw-Zeeland en USA. Bijzonder succesvol waren zijn concerten met complete uitvoeringen van J.S. Bachs Die Kunst der Fuge (recent ook op CD verschenen), het Klavecimbelconcert van Manuel da Falla (met ensemble Contraint) en het Concert Champêtre van Françis Poulenc (met Het Gelders Orkest).

Hij is een graag geziene gast op internationale festivals voor Oude Muziek (Utrecht, Berlijn, Irsee) en jury-lid van concoursen (Premio Bonporti, Rovereto, Italië).

Op het Label Contrapunctus Musicus verscheen de CD: Jan Kalsbeek fecit; harpsichords after J. Ruckers, L. Denis, G.B. Giusti and M. Mietke played by Albert-Jan Roelofs.

Door zijn rijke ervaring in en diepgaande kennis van historische uitvoeringspraktijk – hij studeerde muziekwetenschap aan de Rijksuniversiteit Utrecht – staat Albert-Jan Roelofs inmiddels bekend als specialist in de interpretatie van muziek uit de 17e en 18e eeuw. Samen met Elizabeth Wallfisch legt hij zich toe op vertolking van klaviermuziek met begeleiding van (solo)-instrumenten. De CD La Superbe; French harpsichord music from the 18th century (2004), waarop als voorbeeld van dit genre muziek van Jacques Duphly te beluisteren is, ontving lovende recensies.

Albert-Jan Roelofs is tevens mede-oprichter en vaste continuospeler van het barokorkest de Wallfisch Band dat onder leiding staat van Elizabeth Wallfisch.